• ΛOΓΟΙ ΠΟΥ ΩΘΟΥΝ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΣΤΟ ΜΑΖΙΚΟ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ ΣΤΙΣ ΑΝΩΤΑΤΕΣ ΚΑΙ ΑΝΩΤΕΡΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
  • ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ

 

<<Τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα πόλος έλξης των νέων και χώρος παραγωγής ανέργων>>

 

Η πανεπιστημιακή εκπαίδευση στη χώρα μας διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της νεοελληνικής κοινωνίας, παρέχοντας καταρτισμένους επιστήμονες και επαγγελματίες σε μια οικονομία που τους έχει ανάγκη, για να μεταβεί σε ευρωπαικά επίπεδα ανάπτυξης. Στις μέρες μας ,όμως, η <<ζήτηση>> για μια θέση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, είναι πιεστική, υπερβαίνει την <<προσφορά, με συνέπεια να παρουσιάζεται κάθε χρόνο μια εικόνα <<συνωστισμού>> των νέων στις πύλες των πανεπιστημιακών σχολών.

Πως όμως εξηγείται ο μαζικός προσανατολισμός των νέων στην Ανώτατη Εκπαίδευση?. Οι σημαντικότεροι λόγοι που στρέφουν τους νέους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι κυρίως οι βαθιά ριζωμένες αντιλήψεις που έχουν εμπεδωθεί στην νεοελληνική κοινωνία, καθώς συνδέουν την απόκτηση πτυχίου με το κύρος, την κοινωνική καταξίωση, και την επαγγελματική εξασφάλιση(ειδωλοποίηση του πτυχίου). Επίσης ο διαχωρισμός της εργασίας σε χειρωνακτική και πνευματική ενισχύει την επικρατούσα κοινωνική αντίληψη για <<ανώτερα>> και <<κατώτερα>> επαγγέλματα, αλλά και υψηλές απαιτήσεις της εποχής μας για εκπαίδευση επιβάλλουν τη διεύρυνση των γνώσεων μέσω της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, η οποία πλέον θεωρείται αναγκαία συνέχεια της λυκειακής παιδείας.

Της Μαθήτριας:Κούτσικα Φρειδερίκη

Ένας άλλος ιδιαίτερα σημαντικός λόγος που στρέφει τους νέους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, είναι η δίψα για ένα υψηλότερο επίπεδο γνώσης και πνευματικής καλλιέργειας που ωθεί τους νέους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η οποία αποτελεί την κορωνίδα του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Τέλος όσον αφορά το μαζικό προσανατολισμό των νέων, το Λύκειο λειτουργεί ως <<προθάλαμος>> των Α.Ε.Ι.., καθώς το απολυτήριο που χορηγεί δεν θεωρείται επαρκής τίτλος σπουδών για την επαγγελματική αποκατάσταση και σταδιοδρομία.

Η συνεχής αύξηση της ζήτησης για ανώτατες σπουδές αποτελεί, βέβαια φαινόμενο που πιστοποιεί την πρόοδο της ελληνικής κοινωνίας και συμβάλλει στην πνευματική της ανάπτυξη, καθώς η φοίτηση στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα παρέχει την δυνατότητα στους νέους να αποκτήσουν επιστημονική κατάρτιση και επαγγελματικά εφόδια ιδιαίτερα χρήσιμα για την σταδιοδρομία και την ένταξη τους στην σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα. Ωστόσο η διαρκής αύξηση των αποφοίτων ανώτατων σχολών προκαλεί οικονομικές και κοινωνικές παρενέργειες, η σημαντικότερη από τις οποίες είναι η διόγκωση της ανεργίας των πτυχιούχων. Η επίλυση του προβλήματος της ανεργίας που αντιμετωπίζουν οι πτυχιούχοι απαιτεί διαρθρωτικές αλλαγές και εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Πιο συγκεκριμένα απαιτείται θέσπιση φορέα επαγγελματικού προσανατολισμού και λεπτομερής πληροφόρηση των νέων και των γονιών για τα κορεσμένα επαγγέλματα, τις επαγγελματικές προοπτικές κ.λ.π. Επίσης απαιτείται μακροπρόθεσμος σχεδιασμός για την σύνδεση εκπαίδευσης και οικονομίας, όπως για παράδειγμα δημιουργία νέων ειδικοτήτων και κατευθύνσεων και αναδιάρθρωση των πανεπιστημιακών σχολών. Επιπλέον θα πρέπει να γίνει αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης-στο επίπεδο σπουδών, στην υποδομή και στις επαγγελματικές δυνατότητες που έχει ο καθένας, ώστε να αποτελέσει αξιόπιστη εναλλακτική επαγγελματική διέξοδο. Τέλος για την οριστική επίλυση του προβλήματος θα μπορούσε να γίνει προώθηση από την εκπαίδευση και τα μέσα ενημέρωσης της ισότιμης αντιμετώπισης κάθε μορφή εργασίας είτε χειρωνακτικής είτε πνευματικής, αλλά και υπέρβαση των προκαταλήψεων που ενισχύουν την διάκριση των επαγγελμάτων χειρωνακτικά-κατώτερα και πνευματικά-ανώτερα.

 

Συνοψίζοντας, το μεγάλο ποσοστό επιστημόνων ανέργων δεν είναι ένα αποκλειστικά εκπαιδευτικό πρόβλημα, αλλά συνδέεται με το μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης της χώρας μας τις τελευταίες δεκαετίες. Για αυτό ανεξάρτητα από επιμέρους μέτρα και προτάσεις που μπορεί να φέρουν βραχυπρόθεσμα οφέλη, το σχετίζεται με την γενικότερη ανάπτυξη της οικονομίας και τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής κοινωνίας.

Της Μαθήτριας :Κούτσικα Φρειδερίκης